Βαδίζοντας στην τελική φάση εφαρμογής του Προσωπικού Αριθμού και της ψηφιακής ταυτότητας, έχουν αναλυθεί από πολλούς οι αναμενόμενες επιπτώσεις τους στη ζωή των πολιτών. Οι περισσότερες προσεγγίσεις δίνουν το μεγαλύτερο βάρος στην πνευματική διάσταση του θέματος, ενώ οι λίγες τεχνικές αναλύσεις που έχω διαβάσει δεν εμβαθύνουν πολύ ή και δίνουν λίγες, συγκεχυμένες, ή και λανθασμένες πληροφορίες. Επίσης, οι συμβουλές για τον τρόπο αντιμετώπισης από την πλευρά των αντιδρώντων πολιτών είναι περιορισμένες. Με τη βοήθεια του Θεού, θα προσπαθήσω να προσθέσω άλλες διαστάσεις και νομικές οπτικές, για να βοηθήσω να γίνει το θέμα πιο κατανοητό, ελπίζοντας πως δε θα επιτείνω τη σύγχυση περαιτέρω, με “άλλη μία ανάλυση”.
Ανεξάρτητα από τις ελλιπείς, ανακριβείς ή λανθασμένες αναφορές στα τεχνικά θέματα,
η υποχρεωτική επιβολή ενός νέου ενιαίου προσωπικού αριθμού και η υποχρεωτική χρήση του από υπηρεσίες και ιδιώτες είναι απαράδεκτη και μπορεί πολύ εύκολα να οδηγήσει σε οργουελιανές καταστάσεις.
Επιγραμματικά, θα παραθέσω κάποιο μπούσουλα, για να μη χάσει τον χρόνο του ο αναγνώστης που γνωρίζει τα παρακάτω θέματα (εφόσον, πρώτα ο Θεός, επανέλθω με τις απαραίτητες λεπτομέρειες – WIP). Για την κατά το δυνατό εγκυρότητα των τεχνολογικών θεμάτων, αναγκάζομαι να επικαλεστώ την πολύχρονη εμπειρία μου και ενασχόληση με κατασκευή πολύπλοκων προγραμμάτων που διαχειρίζονται πολλαπλές συνδεόμενες βάσεις δεδομένων, εισαγωγή και εξαγωγή δεδομένων από αυτές, με δικτυακή παράλληλη – σύγχρονη πρόσβαση από πολλούς χρήστες. Η κριτική από σχετικούς ειδικούς είναι, φυσικά, ευπρόσδεκτη, όπως και η επιπλέον προσθήκη πληροφοριών.
Τεχνολογικές επισημάνσεις
- Δεν υπάρχει απολύτως κανένας τεχνικός λόγος να δημιουργηθεί κάποιος Ενιαίος Αριθμός που να συνδέει τις βάσεις δεδομένων οι οποίες αφορούν τον πολίτη, με σκοπό τη διευκόλυνσή του. Με την υπάρχουσα τεχνολογία (Σχεσιακών Βάσεων Δεδομένων), όλες οι βάσεις δεδομένων μπορούν ήδη να συνδέονται μεταξύ τους, χρησιμοποιώντας τους υπάρχοντες μοναδικούς αριθμούς – χαρακτηριστικά, που αναγνωρίζεται ένας πολίτης, όπως ΑΦΜ, ΑΜΚΑ, ΑΔΤ, ή συνδυασμός δεδομένων (με SQL query). H φοβία που προάγεται για την πιθανή κακόβουλη χρήση του αριθμού από το κράτος εναντίον των πολιτών – είτε ακούσια, είτε εκούσια – είναι αποπροσανατολιστική και παραπλανητική. Αυτά τα οποία λέγονται ότι θα καταστήσει ο Προσωπικός Αριθμός δυνατόν να γίνουν με τη δημιουργία του, είναι ήδη δυνατόν να γίνουν και τώρα, χωρίς τη χρήση του.
- Ακόμη και στην υποθετική περίπτωση που είναι τεχνικά απαραίτητο να υπάρξει ένας νέος ενιαίος αριθμός (που δεν ισχύει), δεν υπάρχει κανένας τεχνολογικός λόγος αυτός ο αριθμός να είναι γνωστός στον ίδιο τον πολίτη. Αντιθέτως, η δημόσια χρήση ενός τέτοιου αριθμού κατά τις συναλλαγές του πολίτη με τις κρατικές ή ιδιωτικές υπηρεσίες θα έπρεπε να είναι προληπτικά απαγορευτική για λόγους ασφαλείας, έναντι της υποκλοπής του από κακόβουλους τρίτους. Για τους ίδιους λόγους, ένας τέτοιος αριθμός θα πρέπει να είναι δυνατόν να αλλάζει όταν υπάρχει υποψία διαρροής του, ή όταν κριθεί απαραίτητο για άλλους λόγους.
- Δεν μπορεί, με τεχνολογικούς όρους, η ύπαρξη (και μόνο) ενός ενιαίου αριθμού να αποκαλύψει σε ένα φορέα (υπηρεσία, οργανισμό, κλπ) όλα τα προσωπικά (ευαίσθητα) δεδομένα ενός πολίτη στον φορέα αυτό. Αυτό που το κάνει αυτό εφικτό (τεχνολογικά) είναι η άδεια πρόσβασης (Security Access Permission) στα επί μέρους δεδομένα (βάσεις δεδομένων) που παραχωρείται. Δηλαδή, εφόσον υπάρχουν διαφορετικές βάσεις δεδομένων για κάθε τύπο συναλλαγών (υγεία, αστυνομία, φορολογία, τράπεζα, κλπ.), θα πρέπει να ζητείται η συναίνεση του πολίτη από έναν φορέα, ώστε αυτός να αποκτήσει πρόσβαση σε δεδομένα άλλου φορέα. Παράλληλα, ο χρήστης πρέπει να ενημερώνεται κατάλληλα και κατανοητά για τον τύπο επεξεργασίας (read, read-write, query) που θα παρέχεται στον φορέα. Επισημαίνουμε εμφατικά ότι, αν η διαδικασία συναίνεσης που ζητείται από τον χρήστη (πολίτη) σχεδιαστεί ώστε να είναι γενική (μία φορά για όλα τα δεδομένα και για όλες τις βάσεις δεδομένων), μιλάμε για κάτι το **παρανοϊκό**, είτε από κοινωνικής σκοπιάς, είτε και από της τεχνολογικής διεθνούς εμπειρίας στην ασφάλεια ψηφιακών δεδομένων. Υπεύθυνος και αρμόδιος για τον τρόπο εφαρμογής και λειτουργίας της διαδικασίας συναίνεσης είναι το κράτος.
- Η ισχύουσα νομοθεσία περί προστασίας των προσωπικών δεδομένων (GDPR) απαγορεύει ρητά την πρόσβαση (φορέων, υπηρεσιών, κλπ) συναλλασσομένων σε προσωπικά δεδομένα που δεν αφορούν την εκάστοτε εκτελούμενη συναλλαγή (αναλογική πρόσβαση). Επίσης, σε κάθε εξαίρεση – παρέκκλιση από τον κανόνα αυτό, απαιτείται η ρητή (έγγραφη) συναίνεση του πολίτη για τη χρήση άλλων δεδομένων του, πέραν των κατά περίπτωση απαραίτητων και προβλεπόμενων για την εκάστοτε συναλλαγή.
- Υπάρχει γνωστότατος συνηθισμένος τεχνικός τρόπος να προγραμματιστεί στις σχετικές εφαρμογές (διαδικτυακές, έξυπνων κινητών, υπολογιστών) η παροχή άδειας πρόσβασης από τον χρήστη (πολίτη) για κάθε μία ηλεκτρονική συναλλαγή που διεκπεραιώνεται, και για κάθε στοιχείο ή ομάδα ή κατηγορία στοιχείων (προσωπικών δεδομένων), με πολύ ασφαλή και απλό στη χρήση τρόπο (2FA – Two Factor Authentication). Αρκεί να το ζητήσει ο αρμόδιος και υπεύθυνος της εφαρμογής και λειτουργίας του, δηλαδή το κράτος.
Πολιτικές – πνευματικές επισημάνσεις
- Η ευρεία και αλόγιστη χρήση βαρύγδουπων, νεωτεριστικών, ή “πιασάρικων” τίτλων στη σοβαρή δημόσια συζήτηση, επιτείνει τη σύγχυση της πλειοψηφίας των αναγνωστών, που είτε δε γνωρίζουν την πραγματική σημασία τους, είτε έχουν μια στρεβλή αντίληψη για το τι ακριβώς αντιπροσωπεύουν. Τέτοια παραδείγματα είναι:
- Η παραλαβή του προσωπικού αριθμού θα σκλαβώσει τον άνθρωπο
- Αν πάρεις τη νέα ταυτότητα δε θα μπορείς να αντισταθείς
- Ο προσωπικός αριθμός και η ηλεκτρονική ταυτότητα είναι μία μεγάλη πτώση
- Ο προσωπικός αριθμός μας μετατρέπει από πρόσωπα με όνομα σε απρόσωπους αριθμούς
- Μετανθρωπισμός και τεχνολογική αναβάθμιση του ανθρώπου
- Η Τεχνητή Νοημοσύνη θα κυβερνήσει τον κόσμο
- Η επίμονη επικέντρωση της τεκμηρίωσης των αντιδρώντων στην πνευματική αφετηρία και βάση της διαφωνίας, δε βοηθάει πολύ σήμερα, σε μια ελληνική κοινωνία που έχει πολύ χαλαρή, ή μηδενική, έως και αντίθετη στάση με την ελληνορθόδοξη χριστιανική πίστη. Ίσως μια παλαιότερη, ή μακάρι νεώτερη εποχή, αυτό να ήταν ικανό για να ενώσει και να συμπαρατάξει έναν λαό μιας χριστιανικής χώρας, σαν την Ελλάδα. Δυστυχώς, σήμερα, χρειάζεται περισσότερη προσπάθεια, για την προσέγγιση ανθρώπων που βρίσκονται έξω από την πνευματική πορεία του καραβιού της Εκκλησίας του Χριστού.
Αντίδραση των πολιτών
Ενημέρωση των πολιτών και συζητήσεις
Κατά την αντίληψή μου, δεν ανησυχούν όλοι οι πολίτες το ίδιο για το θέμα μας. Οι λόγοι ποικίλουν και μπορεί να είναι:
- Από περιορισμένη ή ελλιπή πληροφόρηση από τις πηγές ενημέρωσης (τηλεόραση, διαδίκτυο, εφημερίδες, κοινωνικός κύκλος)
- Από υπερπληροφόρηση με χαμηλής ποιότητας πληροφορίες που δημιουργούν σύγχυση
- Λόγω ψευδούς πληροφόρησης ή σκόπιμης παραπλάνησης
- Από ιδεολογία
- Από βλακεία
Είναι σημαντικό να ενημερωθούν σωστά όσο περισσότεροι πολίτες είναι δυνατόν, γιατί μόνο η μαζική αντιπαράθεση – αντίδραση των πολιτών μπορεί να αναγκάσει την εκάστοτε κυβέρνηση να αναιρέσει ή να τροποποιήσει δικό της νόμο.
Νομιμότητα
Η υπάρχουσα ελληνική και ευρωπαϊκή νομοθεσία για την προστασία των προσωπικών δεδομένων περιέχει σαφείς οδηγίες για τον τρόπο χειρισμού, διαμοιρασμού και πρόσβασης στα προσωπικά δεδομένα των πολιτών από κρατικούς ή ιδιωτικούς φορείς, όπως και για την πρόληψη – αποφυγή κατάχρησης εξουσίας, ή “δεσπόζουσας θέσης”.
Μπορούν να γίνουν καταγγελίες και μηνύσεις εναντίον συγκεκριμένων μεθόδων που παραβιάζουν τη νομοθεσία για την προστασία προσωπικών δεδομένων, όπως επίσης, και παρόμοιες άλλες δράσεις. Σκοπός πρέπει να είναι η ανάδειξη της παράλογης νέας νομοθεσίας σε συγκεκριμένες περιπτώσεις, που μπορεί να γίνουν πιο κατανοητές από περισσότερους πολίτες, που δεν πείθονται από τις γενικόλογες καταδίκες που έχουν πνευματική αφετηρία και βάση.
Πολιτική ανυπακοή
Το τελευταίο οχυρό ενάντια στην ασυδοσία ενός απολυταρχικού καθεστώτος είναι η άρνηση του συνειδητού και υπεύθυνου πολίτη να υπακούσει ή να εκτελέσει προφανώς αντισυνταγματικές κρατικές εντολές και νόμους. Αυτό είναι δικαίωμα και υποχρέωση του πολίτη, σύμφωνα με το σημερινό Σύνταγμα της Ελλάδος. Φυσικά, συνοδεύεται με τις σχετικές διαδηλώσεις και άλλες πολιτικές δράσεις, όπως αυτός κρίνει.